WRITTEN BY
Marco
2.9.2024
No items found.

Připravte svou flotilu na elektrifikaci. Ideální čas právě nastal.

Střední Evropa nás v příštích 18 měsících překvapí,“ říká Diamantis Economou, manažer pro inovace společnosti Business Lease (na snímku). Fleet manažeři, čtěte pozorně – a najděte si spolehlivého poradce, který vás cestou k e-mobilitě provede. „Řada zákazníků nám říká, že hledají partnera pro komplexní řešení elektromobility.

Spousta lidí si myslí, že jsou země střední Evropy v oblasti e-mobility v porovnání se západní Evropou výrazně pozadu. Je tenhle obrázek stále pravdivý?

Ještě před několika lety by stoprocentně byl. Nebyl totiž k dispozici velký výběr elektromobilů ani dobíjecí infrastruktura. Ale už to tak není. I ve střední Evropě se začalo hodně tlačit na ESG. Takže se situace změnila, i když se realita může na různých místech lišit.

Jak je to možné?

‍ „Ve střední Evropě prosazují udržitelnost vozového parku hlavně síly zvenčí. Jednak jde o regulace – a to na národní i EU úrovni. To jsou za mě primární hybatelé změny. Jenže jejich vliv je až druhotný. Mnohem větší váhu má snaha ze strany firemní centrály.  Jde to znát hlavně u společností s globální centrálou, méně i u těch lokálních.

Na interní úrovni to zatím spousta firem nepovažuje za nutné. A panují i nepodložené předsudky a mýty ohledně elektrifikace, což proces ještě zpomaluje.

Jak pomáhá Business Lease klientům, kteří jsou pod tlakem okolí a zároveň bojují s neochotou uvnitř firmy?

Přidanou hodnotu pro klienty mají hlavně naše odborné rady. Ty se týkají především oblasti elektromobility, která se radikálně proměnila. Zatímco pár let zpět měly firmy na výběr sotva z 5–10 elektromobilů, nyní jich je 50. Výrazně se zlepšila i dobíjecí infrastruktura, hlavně ve velkých městech a přilehlém okolí. Jestli je situace ideální? Ne. Ale mnoho podniků už může elektroauta reálně využít.

S našimi současnými i potenciálními klienty také vedeme velmi otevřenou debatu. Často mají o elektrifikaci hodně černobílé představy. Proto jim vysvětlujeme, že nemusí hned elektrifikovat 100 % celé flotily. Stačí na to jít krůček po krůčku.

Jaké otázky a problémy obvykle řešíte?

Pět typických překážek se neustále opakuje:

  1. Prvním z nich je obecný nedostatek informací a nepochopení toho, jak e-mobilita funguje. Součástí ‚ekosystému‘ elektroaut jsou totiž nejen vozy samotné, ale i dobíjecí infrastruktura.
  2. Často se také setkáváme s tím, že jsou fleet manažeři zkrátka spokojení s tím, co mají. Elektrifikaci vnímají hlavně jako přítěž. Hodně mi to připomíná názory, které dřív panovaly v západní Evropě. Změní se to, až se k novému přístupu přikloní dostatek lidí. Je to zkrátka statistika.
  3. Obavy vyvolávají také platby za dobíjení. Otázky se týkají dvou témat: Jak se za používání dobíjecích stanic platí – používáme aplikace nebo karty? A: Jak zaměstnancům proplatíme domácí dobíjení vozu?
  4. Podobné starosti se týkají také monitoringu celkových nákladů na vlastnictví flotily (TCO) v momentě, kdy firma využívá několik elektromobilů, pár plug-in hybridů a k tomu ještě řadu aut se spalovacím motorem.
  5. V neposlední řadě řešíme i problémy ohledně ceny a malého počtu modelů aut na trhu. Dodavatelé elektromobilů byli při naceňování vozů velice konzervativní a opatrní. Vysoké prodejní ceny se pak promítají i do cenovky operativního leasingu, obzvlášť ve střední Evropě, kde nejsou státní dotace a podpora elektromobilů tak vysoké.“

A jak na tyto výzvy reaguje Business Lease?

„Na to, abychom tyto, ale i podobné otázky uměli zodpovědět, máme ty správné nástroje i dovednosti. Nejde ale jen o řešení dotazů – problémy za klienty také přímo řešíme. Sloužíme jako jejich jediné kontaktní místo.

Často naši práci přirovnávám ke stavbě domu: Můžete si celý projekt řešit sami a jednat se 14 různými dodavateli. Nebo si najdete hlavního dodavatele, který se o to postará za vás, a tyto starosti pustíte z hlavy. No a přesně v této pozici vystupuje Business Lease.

Hezká analogie. Můžete to rozvést na konkrétních příkladech?

Ovšem. Společnostem například pomáháme zpracovat přechodový plán pro vozové parky. Víme, že v dlouhodobém horizontu budou všechny flotily bezemisní. Z krátkodobého pohledu však bude většina vozových parků využívat kombinaci různých pohonů. Například prodejci, kteří denně ujedou stovky kilometrů, budou nadále potřebovat auto s klasickým spalovacím motorem. Naopak kancelářští pracovníci, kteří mají služební vůz jako benefit, mají přechod na elektropohon snazší.

K řešení podobných situací využíváme nástroj, který analyzuje a hodnotí využití jednotlivých vozů. A následně doporučí ideální kombinaci pohonných jednotek v rámci vozového parku. Jakmile se s klientem dohodneme na počtu elektromobilů a typu modelu, přebereme pozici hlavního dodavatele a postaráme se o všechny přípravy. Vyřešíme potřebnou nabíjecí infrastrukturu, a to u zaměstnanců doma i v kanceláři, systém plateb za nabíjení nebo monitoring nákladů – vše v rámci balíčku služeb pro klienta. Říkáme tomu EV Ecosystem©.

Zároveň jsme ale velmi pragmatičtí. Je nám naprosto jasné, že firmy dnes potřebují emise CO2 snížit skoro okamžitě. Proto máme program ‚GoBetter!‘, který pomáhá společnostem snížit uhlíkovou stopu, i když využívají vozidla na spalovací pohon. V rámci GoBetter! poskytujeme zákazníkům kombinaci školení a telematiky, která nevyužívá GPS. Ke kompenzaci zbývajících emisí pak nabízíme uhlíkové kredity od renomované organizace Gold Standards s certifikací od OSN.

To zní vážně dost promyšleně.

Fleet manažeři, kteří chtějí v oblasti udržitelnosti a elektrifikace začít něco dělat, často neví, čím začít. My tyto znalosti máme – a nabízíme i užitečná řešení, která jsou nejen ‚zelenější‘, ale i úspornější.“

Tip! Detaily se dočtete v článku o snižování emisí díky operativnímu leasingu.

Poslední otázka: Když se na středoevropském trhu takto orientujete, podělíte se s námi o odhad toho, jak podle vás bude tempo elektrifikace v regionu pokračovat?

Jsem si dost jistý, že nás střední Evropa v příštích 18 měsících překvapí. Teď je sice region v oblasti e-mobility a souvisejících technologií docela pozadu, podle mě ale hodně poskočí dopředu a výrazně se přiblíží západní Evropě.

Tahounem regionu je aktuálně Slovensko. Elektromobily jsou už hodně populární i v Polsku, zejména ve velkých městských oblastech. V Česku nás v následujících 12–18 měsících čeká dramatické rozšíření dobíjecí infrastruktury. Překvapivý je vývoj v Rumunsku, kde podíl elektromobilů rychle stoupá, a to více než ve všech ostatních státech. Firmy sice zatím elektromobily příliš nevyužívají jako lákadlo pro nové talenty, ale i to se již může v příštích 6–12 měsících změnit.

Sečteno a podtrženo, všechny tyto signály vysílají jasnou zprávu: Čas na elektrifikaci vaší středoevropské flotily právě nastal!

Pokud máte dotazy ohledně vozového parku nebo operativního leasingu pro firmy, neváhejte se obrátit na náš tým.

Spojte se s námi

Zanechte nám na sebe kontakt a my se s vám ozveme
Děkujeme, v blízké době se Vám z Business Lease ozveme.
Něco se pokazilo, formulář nebyl odeslán.
Děkujeme, v blízké době se Vám z Business Lease ozveme.
Něco se pokazilo, formulář nebyl odeslán.