Před odjezdem na letní dovolenou většina lidí neví, kde jim hlava stojí. Často si pak v tom shonu neuvědomí, že je čeká tisícikilometrová cesta autem, kterým jsou jindy zvyklí zdolávat spíše jen desítky nebo stovky kilometrů. To s sebou nese nejeden zádrhel, který může následně dovolenou proměnit v noční můru. Další problémy vás pak mohou čekat na cestě samotné. Jak se tomu vyhnout a nenechat si dovolenou zkazit technickými problémy s autem, radí níže Pavel Dufek, expert ze společnosti Business Lease, která se specializuje na operativní leasing a má ve své správě 11 800 firemních automobilů.
„Lidé celkovou přípravu auta před dovolenou výrazně podceňují. Myslí si, že dnešní automobily jsou všemocné a nemůže se nic stát, případně že každý problém vyřeší základní asistence. Často pak bývají nemile překvapeni,“ říká Pavel Dufek.
„V rámci naší asistenční technické podpory velmi často řešíme s klienty problémy, které vznikly právě při zahraniční dovolené. Od porouchaného auta kousek za Bratislavou, kde pláče malé miminko, přes ztracené klíčky v písku řeckých pláží až po záměnu nafty a benzinu na italských pumpách či prošlou lepící sadu,“ dodává ředitelka společnosti Business Lease Hana Výmolová.
Jak se tedy těmto a dalším problémům pokusit co nejlépe předejít?
Nepodceňte ji hlavně tehdy, pokud od vaší poslední servisní prohlídky už uplynula delší doba. Ideální je nechat auto prohlédnout právě servisem. Pak se například vyhnete dosti typickému problému, že se krátce po začátku noční cesty do Chorvatska rozsvítí signalizace sjetých brzdových destiček. Pokud už servis nestíháte, doplňte alespoň kapaliny, zkontrolujte světla a stírátka, nezapomeňte na dostatečnou zásobu vody do ostřikovačů a samozřejmě také na povinnou výbavu.
Řidiči také před dlouhou cestou často zapomínají zkontrolovat tlak v pneumatikách a dohustit je na větší zatížení auta. Hlavně pokud jde o služební auto, řada jeho uživatelů v něm jezdí většinou sama nebo maximálně někdy odvezou děti do školy. Při odjezdu na dovolenou ale auto naloží až po střechu. Vozidlo pak s nedostatečně nahuštěnými gumami na silnici plave, celkově hůře jede, pneumatiky se více sjíždějí, a navíc s větší pravděpodobností může dojít k defektu. U dnes častých nízkoprofilových pneumatik tato rizika ještě rostou.
Určitě lze doporučit přibalit si s sebou litr oleje doporučeného výrobcem pro vaše auto. Čeká vás dlouhá trasa, můžete jet třeba v 35stupňových vedrech, klimatizace i motor pracují naplno, a tak se může stát, že bude zapotřebí během cesty olej doplnit. Zatímco chladící kapalinu můžete provizorně nahradit destilovanou vodou, koupit na zahraniční benzinové pumpě konkrétní olej doporučený pro vaše vozidlo může být problém.
Řada aut už dnes rezervou nedisponuje, ale pokud to vaše ano, určitě nezapomeňte před cestou zkontrolovat, zda je v ní dostatečný tlak. Mělo by to být součástí servisní prohlídky, ale pokud od ní už uplynul delší čas, může být tlak v pneumatice nižší. Často ovšem budete mít ve vozidle spíše jen lepící sadu, ale i u té si dejte pozor. Často bývá prošlá a nepoužitelná.
V zahraničí bývají palivové stojany i pistole často jinak označené než v Česku, a poměrně často tak dochází k záměnám. Například v Itálii. Ještě častěji se to může stát řidičům, kteří jezdí dvěma auty, jedním dieselovým a jedním benzinovým. Pravděpodobnější je vložení benzinové pistole do naftové nádrže, protože nafta mívá větší průměr pistole. Zároveň znamená právě tato kombinace obzvlášť velký problém, protože zatímco nafta je mastná a samomazná, benzin je suchý. Benzin v naftové nádrži tedy způsobí oděry palivového čerpadla a vzniklé kovové špony se následně dostanou do celé palivové soustavy.
Vyhýbejte se v zahraničí podezřele laciným pumpám v odlehlejších vesnicích. Pokud je palivo nekvalitní, dnešní náchylné benzinové i dieselové motory s přímým vstřikem to může poškodit. Někdy to ani nemusí být vědomá chyba prodejce – před časem se objevil případ častých poruch českých aut, která tankovala u dvou konkrétních benzinových pump v chorvatských horách. Nakonec se ukázalo, že při bouřkách natekla do zásobních nádrží těchto pump zakalená dešťová voda.
Ztratit klíčky od auta například na písečné pláži není nic neobvyklého, takový problém je ale velmi obtížné rychle vyřešit. Lze proto doporučit vozit v autě náhradní klíče – je lepší nechat si pak auto otevřít asistenční službou než si složitě zajišťovat zaslání náhradních klíčků z Česka nebo si je zdlouhavě nechat vyrábět v místním servisu. Podobně se vyplatí vzít si s sebou na dovolenou náhradní baterie k dálkovému otvírání vozidla.
Pokud chcete mít na dovolené opravdu klid, zjistěte si důkladně, zda máte v rámci svého havarijního pojištění asistenci a co všechno pokrývá. A případně si ji na dobu dovolené připojistěte. A to takovou, která vám v případě problémů pokryje opravu nebo výměnu pneumatiky, odtažení auta, případně i přistavení náhradního vozidla. Až budete potmě řešit někde na chorvatské okresní silnici defekt, oceníte to. A také nezapomeňte mít při ruce číslo, na které budete v případě problémů volat. Ať už půjde o číslo na pojišťovnu, na technickou asistenci vašeho dodavatele operativního leasingu nebo na servisní linku výrobce auta.
Zaujalo Vás téma? Přečtěte si i další praktické tipy, jak na letní cesty bez starostí.