S prvními jarními paprsky řeší majitelé vozů otázku, kdy na voze vyměnit pneumatiky. A není lepší místo sezónního pneu investovat do celoročních pneumatik? Nejdůležitější rady pro vás shrne Lukáš Šícha, specialista na pneumatiky z Business Lease – a navíc přidá i pár tipů, jak se o pneu správně starat.
Přezutí na letní pneumatiky se vyplatí, jakmile teploty trvale přesáhnou 7 °C, což obvykle nastává koncem března nebo v dubnu. Lepší je počkat na duben, aby vás jen tak nezaskočily nečekané jarní mrazíky. Ale neotálejte až do pozdního jara, protože zimní pneumatiky se při teplotách nad 10–12 °C rychleji opotřebovávají a zhoršují se jejich vlastnosti.
Zhruba po týdnu od přezutí je dobré si zkontrolovat tlak, zda je vše v pořádku a všechny pneumatiky jsou nahuštěny dle doporučení uváděného na dané vozidlo. Také se nevyplatí nechávat staré ventilky. Ty se mohou s věkem opotřebovat a způsobovat úniky vzduchu – při každé výměně pneumatik je lepší využít nové ventilky. Pokud si výměnu kompletních kol – tedy disků a pneumatik – provádíte sami, doporučujeme nechat pneumatiky vždy před obutím na vozidlo převážit v pneuservisu. I nepatrná nevyváženost totiž může vést k vibracím a nerovnoměrnému opotřebení pneumatik, což zkracuje jejich životnost.
Mohou se vyplatit, pokud jezdíte třeba jenom po Praze či Brně a blízkém okolí. Sněhu se ve velkém městě příliš bát nemusíte a alespoň ušetříte za přezouvání každého půl roku. Pokud ale máte větší nájezdy, jezdíte častěji po dálnici nebo občas zamíříte na hory, dejte spíše přednost klasice. Celoroční gumy například nemají takovou přilnavost jako klasické zimní, více hrozí, že dojde k prokluzu kol. A ani v létě vás na nich nečeká dokonalý jízdní zážitek. Jde prostě o určitý kompromis.
Legislativa stanovuje minimální hloubku dezénu na 1,6 mm pro letní a 4 mm pro zimní pneumatiky. Ale pozor, například už při 2 mm se u letních pneumatik může zhoršovat přilnavost na mokru a brzdná dráha se prodlužuje až o několik metrů. Při hodnocení stavu pneumatiky se nesoustřeďte jen na dezén: ten může být ještě v pořádku, ale pokud má guma sjeté hrany nebo je jinak poškozená, nastal čas na výměnu.
Plynulé rozjezdy, citlivé brzdění a plynulé průjezdy zatáčkami minimalizují opotřebení pneumatik. Agresivní jízda nejen zkracuje jejich životnost, ale také může vést k nerovnoměrnému sjíždění. Například časté prudké rozjezdy způsobují vyšší opotřebení v oblasti běhounu, což může vést k nevyvážené jízdě a vibracím. Jinak přední pneumatiky se zpravidla sjíždějí rychleji kvůli zatáčení a brzdění. Proto je můžete každých 10 000 km prohazovat mezi nápravami, to prodlouží jejich životnost a zajistí stabilnější jízdní vlastnosti.
Podhuštěné pneumatiky zvyšují valivý odpor, což vede k vyšší spotřebě paliva – až o 5 % – a rychlejšímu opotřebení dezénu. Naopak přehuštěné pneumatiky zhoršují přilnavost a mohou způsobit nerovnoměrné opotřebení středu běhounu.
Nejlepší podmínky pro skladování pneumatik najdete obvykle v pneuservisu. Pokud chce ale majitel auta či firma ušetřit, často zvolí skladování ve vlastních prostorách. Pokud jsou gumy na discích, skladujte je zavěšené nebo položené na sobě. Samostatné pneumatiky bez disků je pak ideální skladovat ve vertikální poloze a občas je pootočit. Nevhodné skladování – například na slunci, v blízkosti chemikálií nebo při vysoké vlhkosti – může způsobit ztvrdnutí směsi a popraskání či deformaci pneumatiky.
Nejde o to, že by levné pneumatiky z internetu byly nutně méně bezpečné než dražší značky. Ano, mohou mít horší přilnavost, delší brzdnou dráhu a kratší životnost. Ale hlavní rozdíl spočívá v komfortu jízdy – pokud jezdíte hodně po dálnici, vyplatí se investovat více a čeká vás pohodlnější, tišší jízda. Při snaze za pneumatiky ušetřit také dejte pozor, abyste nakonec nezaplatili o to více za palivo: kvalitnější gumy vám díky nižšímu valivému odporu zajistí nižší spotřebu. Pečlivě si při výběru pneumatiky prostudujte její štítek, tam najdete všechny důležité informace.
S rozvojem digitalizace aut se pneumatiky stávají stále sofistikovanější součástí vozidel – a řada firem řeší problematiku pneumatik i v rámci správy vozového parku. Moderní TPMS systémy a integrované senzory dnes umožňují monitorovat nejen tlak, ale i teplotu, hloubku dezénu a mechanické namáhání pneumatik v reálném čase. To se vyplatí nejen jednotlivým řidičům, ale i firmám, které mohou zavedením těchto systémů dosáhnout díky včasným opravám a optimálnímu tlaku nemalé úspory paliva a prodloužení životnosti pneumatik.
U prémiových značek můžete rovněž narazit na technologii RFT – jde o pneumatiky, které vám po píchnutí garantují dojezd například 50-80 km. Existují také samoopravné gumy, jež vychází z principu samozacelující směsi, která dokáže utěsnit malé defekty. Dalším krokem ve vývoji jsou pak nepropíchnutelné pneumatiky, které neobsahují vzduch, ale místo toho využívají pevnou strukturu tvořenou elastickými lamelami nebo polymerovými destičkami.
Zajímá Vás téma péče o auto? Přečtěte si také, jak při jízdě autem ušetřit až 25 % nákladů.