Nejčastěji využívanáznačka automobilů na operativní leasing ve střední Evropě, Škoda Auto, představila Enyaq iV, první plně elektrický model značky Škoda. Jeho uvedení na trh je důkazem (pokud nějaký vůbec potřebujeme), že i střední Evropa se chystá na „mobilitu ze zásuvek“. Otázkou je, zda je přítomna i požadovaná infrastruktura a podpora vlád.Podíl elektromobilů je ve středu Evropy nízký, ale i na nejvíce elektrifikovaných evropských trzích se čísla blíží jen 5% podílu. Ze všech automobilů na silnicích je dnes elektromobilů v Polsku 0,04 %, v České republice 0,56 %, na Slovensku 0,10 %, v Maďarsku 0,20 % a v Rumunsku 0,06 %.Zařazení elektromobilů do vašeho vozového parku vyžaduje přístup šitý na míru. Odborníci společnosti Business Lease vám rádi pomohou podniknout počáteční kroky k objednání a správě vašich prvních elektrických nebo hybridních vozidel.Vizí budoucnosti je čistá mobilitaEvropská komise se v rámci dekarbonizace ekonomiky zaměřuje na snížení emisí z osobních vozidel do roku 2030 přesně o 50 %. Firemní flotily budou hrát významnou roli v dosažení tohoto výsledku.Výrobci automobilů začali chrlit modely plug-in hybridů a elektromobilů v obrovském počtu a již se neomezují pouze na prémiové segmenty.Nákup elektromobilůPřekážkou přijetí elektromobilů je však stále cena. I skromný elektromobil Opel Corsa má v České republice cenu od 780 000 korun. To je markantní rozdíl ve srovnání s jeho sestrou s benzínovým pohonem, která je k dostání již od 300 000 korun. Dostat do firemních flotil plug-in hybridní vozidla a elektromobily bez daňových úlev a dalších finančních pobídek je obtížné a vlády ve střední Evropě to začínají chápat.Například Rumunsko zavedlo režim udělování grantů na nákup elektrických vozidel. Slovensko zase dotuje plug-in vozidla a Česká republika umožňuje firmám a obcím žádat o dotace na nákup automobilů na alternativní paliva.I v daňové oblasti vlády přicházejí s proaktivnějším přístupem. Všech pět středoevropských zemí nevybírá u elektromobilů žádnou daň z motorových vozidel či registrační daň, přičemž některé z nich přináší další výhody, jako je parkování zdarma nebo odpuštění poplatků za využívání dálniční sítě.Nabíjecí síť ve střední EvropěMít elektromobil je jedna věc, nabíjení druhá. Síť nabíjecích stanic není v České republice a okolních státech rozsáhlá, ale velmi rychle se rozšiřuje. Česká republika má již poměrně rozvinutou síť a jednotliví poskytovatelé intenzivně pracují na jejím rozšíření.Průzkumy ukázaly, že většina řidičů elektromobilů dobíjí své vozidlo doma nebo v kancelářských budovách. Je to zároveň nejefektivnější varianta nabíjení (jak z pohledu ceny, tak z pohledu životnosti baterie). To naznačuje, že se technologie pro nabíjení začínají stávat nezbytnou součástí výbavy firemních nebo domácích garáží. Ceny tzv. wallboxů i díky tomu postupně klesají.Některé země také poskytují granty na vrácení části nákladů na instalaci veřejných nabíjecích stanic. To je opět případ Rumunska, kde vláda vrátí až 30 000 EUR, pokud nainstalujete veřejnou nabíječku s výkonem vyšším než 22 kW. Česká republika a Polsko mají rovněž pobídky pro budování sítě veřejných nabíjecích stanic. Na lokální trhy vstupují také noví mezinárodní hráči, kteří instalují své technologie a zapojují je do mezinárodních „roamingových“ sítí. Dobrým příkladem v České republice je např. síť Ionity, za kterou stojí část velkých výrobců automobilů (namátkou BMW, Mercedes-Benz, Ford, Audi, atd.). Ionity u nás provozuje již dvě hyper-rychlé nabíjecí stanice (až 350 kW) a další 2 aktuálně připravuje ke zprovoznění.Business Lease už před pěti lety zřídil tým odborníků na mobilitu jako způsob experimentování s novými řešeními mobility, kdy tyto témata řeší ve spolupráci s klienty a dodavateli. Jednou z jeho hlavních misí je zaměření se na alternativní zdroje mobility a snižování stopy CO2. Spojte se se svým fleet konzultantem v Business Lease a zjistěte, jak můžete do svého vozového parku přidat vozidla s alternativními pohony.Business Lease je leasingová společnost působící ve středoevropském regionu se sídlem v České republice, Maďarsku, Polsku, Rumunsku a na Slovensku. Business Lease působí také na mezinárodní úrovni a my vám rádi poskytneme další informace o plně elektrických a hybridních automobilech ve vašich zemích.FAKTA PŘEHLEDNĚ:Factsheet EV in CE by Business Lease International