Hlavním tématem loňského roku byla pochopitelně pandemie koronaviru, která převrátila naruby životy nás všech, v oblasti osobní a firemní mobility nevyjímaje. Automobilový průmysl si díky snížené poptávce po nákupu nových vozů prošel těžkým obdobím, přičemž ani letošek nepřinese úplný návrat k normálu.Firemní vozy vloni zahálelyZ našeho interního průzkumu vyplývá, že většina firem musela v loňském roce znatelně upravit model svého fungování, 17 % podniků dokonce na určitý čas úplně pozastavilo činnost. Zároveň jen bezmála pětina společností nezaznamenala výraznější změny v oblasti mobility, ostatní využívali svůj vozový park méně než dříve. Automobily však nadále sehrávají klíčovou roli v podnikání firem. Logicky se však část byznysu přesunula do on-line světa, když zájem o nárůst využívání digitální formy komunikace projevuje naprostá většina dotázaných.Tlak na snižování nákladůPotřeby firem jsou zároveň mnohem praktičtější než dříve. Celá řada společností logicky hledá cesty, jakým způsobem snížit náklady na mobilitu svých zaměstnanců. Potřeby investic do vozových parků jsou potlačeny i díky rozšířenému využívání režimu home office, nižšímu počtu obchodních jednání a pracovních cest obecně.Snaha o redukci firemních nákladů se mimo jiné projevuje i ve zpomalení některých dlouhodobých trendů. Aktuálně je například patrný pokles zájmu o elektromobilitu v rámci střední a východní Evropy. Přeci jen náklady na pořízení automobilů poháněných fosilními palivy jsou stále podstatně nižší než v případě elektrických alternativ. V těchto regionech je navíc dotační politika vlád podstatně slabší než v západní Evropě, což motivaci zařadit elektromobily do vozového parku snižuje.Mobilita jako službaNaopak výrazněji se projevuje trend mobility jako služby, ustupuje tak klasické vlastnictví vozu na úkor jeho využívání v rámci pronájmu. Mezi firmami narůstá potřeba flexibility, neboť v rámci současného prostředí zvýšené nejistoty je předpovídání budoucího vývoje náročnější než dříve. To komplikuje dlouhodobé plánování v oblasti zajištění mobility firemních zaměstnanců. Automobily jsou navíc díky použitým technologiím a bezpečnostním prvkům stále dražší, což negativně ovlivňuje cash flow firem v případě přímého nákupu vozů.Východiskem pro současné období je tak stále častěji operativní leasing nebo krátkodobý pronájem, který je ze své podstaty oproti přímému nákupu vozidla podstatně flexibilnější. Firmy díky němu mohou lépe reagovat na aktuální situaci, například v rámci úspor prodloužit leasingové smlouvy či naopak v případě potřeby rozšířit vozový park. V rámci ČR je navíc četnost využívání operativního leasingu mezi firmami oproti vyspělým evropským zemím jen poloviční, na Západě je touto cestou financováno dokonce každé druhé firemní auto. Postupem času tak lze čekat pokračující odklon od vlastnictví vozů.Sdílené a autonomní vozyKlíčovou otázkou je zároveň dlouhodobá udržitelnost osobní automobilové dopravy. Podle současných prognóz vzroste do roku 2050 světová populace na 10 miliard lidí, z nichž 70 % bude žít v městských oblastech. To společně s rostoucí životní úrovní přináší otázky ohledně ekologické zátěže dopravy. Zejména ve velkých městech totiž způsobují automobily problémy, ať už kvůli emisím, potřebě parkování či nedostatečné kapacitě silnic. Lze tak čekat rostoucí tlak na využívání sdílených automobilů.Dalším horlivě diskutovaným tématem jsou autonomní vozy, ty jsou však pohádkou vzdálené budoucnosti a jejich výraznějšího rozšíření se v nynější dekádě podle všeho nedočkáme. Příchod samořiditelných automobilů v budoucnu pravděpodobně kompletně změní podobu osobní a firemní mobility. V dohledné době však čekejme spíše evoluci než výraznou revoluci, například v podobě rozšiřování asistenčních systémů a konektivity osobních vozů.Současná pandemická situace bezpochyby povede ke zpomalení inovativních trendů. Tlak na úspory přeci jen investicím do nových technologií nepřeje. Do popředí se zároveň alespoň dočasně dostává upřednostňování osobní automobilové dopravy. Lidé totiž aktuálně v rámci svých preferencí vyzdvihují bezpečnost před ostatními parametry, jako je cena, dopad na životní prostředí či délka trvání cesty.