Česko patří dlouhodobě k zemím, které se elektromobilitě spíš vyhýbají. Významnější proměnu zaznamenáváme až v posledních měsících, patrně také kvůli zhoršené dostupnosti vozů se spalovacími motory. Zelenější alternativy do vozových parků proto hledají i firmy. Nyní mají novou motivaci: zaměstnancům využívajícím nízkoemisní vozy se zvýší čistý příjem.Zaměstnanci, kteří využívali nízkoemisní firemní vozy i pro soukromé účely, dříve „dodaňovali“ 1 % vstupní ceny vozidla. Od letošního července je to díky novele zákona o daních z příjmů pouze 0,5 %. Stát tak chce podpořit rozšíření elektromobility do firem vedle již zavedených dotací. Nižší daň se vztahuje na elektroauta, plug-in hybridy a vozy s vodíkovým pohonem, které nepřesahují emisní limit CO2 ve výši 50 g/km a 80 % emisních limitů pro látky znečišťující ovzduší. Vzhledem k tomu, že česká legislativa momentálně upravuje možnost získání „EL“ značky pod podmínkou emisního limitu v maximální výši 50 g/km, lze zjednodušeně říci, že:
Jak si změnu v praxi představit? Pokud firma nabídne zaměstnanci místo vozu se spalovacím motorem elektromobil i pro soukromé účely, zaplatí zaměstnanec méně na daních, což může být také pěkný firemní benefit. Reálně může zaměstnanec ušetřit víc než tisícovku měsíčně. Jelikož je novela účinná od 1. 1. 2022, při ročním zúčtování, případně při podání daňového přiznání za rok 2022, se snížení daně aplikuje zpětně. To znamená, že v rámci ročního zúčtování plátce (zaměstnavatel) zohlední případné snížení předanění u nízkoemisních vozidel.